Forum: Åpent forum

Jakter 3 nye utlendinger

Stjernen trener Magnus Sunquist håper å kunne presentere 3 nye utenlandske spillere i løpet av kort tid. Svensken har allerede sikret seg spillere som Lars Erik Hesbråthen ( Sparta), Anders Danielsson ( Huddisksvall HC), Kevin McNamara ( Colgate univ.), Andrew Cox (College of the holy Cross) og Tomas Sinisalo (Herlev) før kommende sesong.

- Det ser bra ut så langt. Det jeg håper på nå er å ha på plass en back og 2 løpere med utenlandsk pass før sesongen tar til. Håpet er at vi har noen klare innen kort tid, sier Sundquist til Hocketown.origo.no. Stjernen treneren har flere spillere i kikkerten. Han utelukker heller ikke at franske Nicolas Antonoff kan komme tilbake. – Mulig, men ærlig talt vet jeg ikke om han ønsker å spille for oss neste sesong. En annen sak er at Nicolas var en rimelig spiller for oss ifjor og det er slett ikke sikkert han vil komme hit med de samme betingelsene igjen, sier Sundquist. Ryktene de siste dagene har fortalt at Spartas Tobias Skaarberg skal være klar for Fredrikstad klubben, noe Sundquist tilbakeviser.
- Tobias har henvendt seg til oss og jeg har snakka med ham så sent som i dag. Ingenting er klart. Vi må først se an hvilke spillere som kan bli aktuelle for oss. Først og fremst så ønsker jeg en back med bred erfaring, sier Sundquist. Samtidig må vi ta hensyn til våre egne unggutter og Skaarberg er per i dag i kategorien til spillere som Iver Håland og Martin Bjørsland. Det har jeg også fortalt Tobias. Vi utelukker ikke at han kan spille for oss, men som sagt så må vi avvente situasjonen før det blir aktuelt å signere en kontrakt med 21- åringen fra Hafslundsøy, sier svensken.

Gjensyn med ”Roffe”

Sparta trener Roger Forsberg har det meste klart av hvilke lag de blå/hvite vil møte i oppkjøringen til seriestart som i år er satt til torsdag 13.september. Klart er det at Sparta supporterne vil få et gjensyn med en kar som tidligere hadde ansvaret i hjemmeboksen i Sparta Amfi, Rolf Nilsson. ”Roffe” som i sesongen 07/08 førte Sparta til seriegull og i sesongen 08/09 måtte se seg slått av VIF i NM finalen, skal i år ha ansvaret for det allsvenske laget, Tingsryd.

Forsberg kan fortelle til Hockeytown.origo.no at det per dags dato er 6 treningsmotstandere klare, 4 kamper i Halden ishall på grunn av ombygningsarbeidene i Sparta Amfi og foreløpig 2 bortekamper.
Kommende sesong skal Sparta møte stort sett bare lag de møter i seriespillet med unntak av Tingsryd.

- Vi i trenerteamet er fornøyde med det vi har fått til så langt, sier Forsberg som befinner seg på trening med juniorene i Kalnesskogen da vi treffer ham på telefon denne torsdag kvelden. “Her kør vi”. Tøft men morsomt, sier Forsberg som er ansatt som hovedtrener for A- laget kommende sesong, men som også har tatt på seg å følge de yngre spillerne i klubben i oppkjøringen til neste sesong.
– Med unntak av en liten ferie kommer jeg til å følge både junior og senior spillerne gjennom hele sommeren. Vi kjører 8 felles økter i uka. I tilegg er det lagt inn en egentrening på søndag for de som ikke føler for en fridag. Flere av juniorene som er tilknyttet toppidrett på St.Olav er oppe i ti økter per uke. Så langt ser det veldig bra ut sier den sympatiske og engasjerte svensken som skryter av sine disipler. Bra oppmøte og gode treningsøkter. Veldig, veldig bra sier Forsberg.

Mange er opptatt av at egne unggutter skal få sjansen. Hvem og hvor mange som vil få sjansen er det ennå for tidlig å si noe om. – Det er opp til spillerne sjøl. Nå får vi se hvem som ”tar opp hansken” og beviser at de er verdt en plass i troppen. Slik det ser ut i dag, med en utenlands back til, vil vi trolig ta opp 2 backer fra egne rekker. På løpersiden har vi ennå ikke bestemt om vi skal ha 13 eller 14 løpere i troppen. Det får tiden vise, sier Forsberg.

Her følger det foreløpige programmet ;
16.08 Sparta – Stjernen , Halden ishall 19.00
19.08 Sparta – Lillehammer, Halden ishall 16.00
26.08 Sparta – VIF, Halden ishall 16.00
30.08 Stjernen – Sparta, Stjernehallen 18.30
01.09 Sparta – Tingsryd, Halden Ishall 16.00
08.09 Sparta – Storhamar Halden Ishall 16.00

I dag kom også utkastet til kommende sesong seriekamper, og hvis klubbene ikke har noen innvendinger mot de forslag som foreligger, vil Sparta serieåpne mot Storhamar i Sparta Amfi, torsdag 13 september. Med tanke på at lagene møtes bare 5 dager i forveien, kan det bli endringer av motstander i den siste treningskampen. Etter Storhamar i seriepremierén, følger Lørenskog borte og Lillehammer hjemme. Vi kommer tilbake med det endelige oppsettet så fort det er vedtatt og klart fra forbundets side.

Stor interesse for sesongkort

Med nesten 6 måneder igjen til seriestart opplever markedssjef Tony Malm stor interesse fra sarpinger og andre som ønsker å sikre seg ”fast plass” i amfien for kommende sesong. Tross en sportslig sesong litt under hva de fleste hadde håpet på, har allerede 300 privatpersoner sikret seg sesongkort for sesongen 2012/13.

- Det er klart vi var litt spente på hva de sportslige resultatene ville ha å si for salget av sesongkort, men så langt har det gått over all forventning. På samme tid i fjor var det 100 personer som hadde sikret seg sesongkort. – Vi må legge til at vi da spilte hockey helt frem til 9 april og sånn sett har vi hatt litt mer tid på oss til å jobbe med salget, sier Malm. Markedssjefen gleder seg også over at mange som ikke har hatt sesongkort tidligere har bestilt kort for neste sesong.

I fjor ble det solgt ca.1700 sesongkort. Et tall man håper å kunne tangere. I ukene vi nå er inne i selges det mellom 5 og 10 sesongkort hver eneste dag. Som ansvarlig for salget av sesongkort innrømmer Malm at han er like spent som alle andre hockeyfrelste i Sarpsborg når det gjelder neste års lagbygge, noe som er viktig med tanke på salget av sesongkort.
- Sånn er det hvert år. Mange sitter på gjerdet for å se hvilke spillere det er som trekker på seg den blå/hvite drakta kommende sesong. Bare i timene etter at Blake Evans hadde signert kontrakten, solgte man nesten 40 sesongkort, sier Malm.

Ellers er det generelt mye spørsmål om hvordan ”nye Sparta Amfi” vil fremstå. Mange er nysgjerrige på hvordan det blir og spesielt er interessen stor for det nye feltet med ca 500 sitteplasser der hvor supporterne har hatt tilholdssted, bedre kjent som ”apeberget . – Det er nå mer eller mindre klart at kommunen kommer til å montere nye seter på det feltet sier Malm, som ikke er like sikker på om en oppgradering av de øvrige setene vil bli realisert før kommende sesong. – Vi hadde selvsagt et håp om en renovering av den gamle betongen og nye seter i hele amfien, men på grunn av tidspress i byggeprosessen, ser det vel ut til at vi må vente med det til byggetrinn to som er planlagt gjennomført neste sommer, sier Malm.

Markedssjefen vil også minne om at de som ønsker å beholde sin faste plass i amfien må høre fra seg før 20. mai. – De som tidligere har hatt sesongkort og som ønsker å beholde plassen må gi lyd fra seg før den datoen, hvis ikke vil de bli lagt ut for salg. Samtidig oppfordrer han alle som har spørsmål til å ta kontakt eller å stikke innom kontoret. – Det siste er kanskje det beste. Det er lettere å ta en tur innenfor veggene for å se med egne øyne hvor man kan sikre seg en plass enn å ta det over telefonen eller via mail, sier Malm avslutningsvis.

Spartas økonomi

Det var nedslående å lese at Sparta Sport AS nok et år har gått med et betydelig underskudd. 2,2 millioner (etter skatt) i underskudd på to år er svært bekymringsfullt. Det viser at selv ikke Sparta klarer å sette tæring etter næring.

Underskudd kan bare dekkes inn gjennom å låne penger – enten av kreditorene, bank eller velvillige långivere. For stor gjeldsbelastning vil over tid knekke Sparta som klubb og redusere den sportslige satsningen.

Nå har riktignok velvillige aksjonærer spyttet inn penger i den tomme kassen slik at noe av det tapte er rettet opp. Men uansett er Sparta helt avhengig av knallhard økonomisk styring. Og det må nødvendigvis gå utover den spillerstall klubben kan stille høstens sesong. Så mine forventninger er fortsatt 4-5 plass. Alt annet vil være en bonus.

Henrik "Henke" Malmström!

Hva skjer med denne mannen? rykter går på att han har brutt kontrakten,er på vei til Enga osv. Alt dette pga en lønnsreduksjon som han ikke vil godta. En liten innsamlingsaksjon i særp hadde tatt maks 4 timer for å få inn nok kroner til å dekke opp hans evt tapte inntekt,såpass stor er han i byen.¨

Men hva stemmer? hvorfor er det ikke noen som tar tak i dette i f.eks SA,eller Sparta selv? hva har de å tjene på å holde dette hemmelig eller la supportere lure? vet om flere som har sendt mail til Sparta og ikke fått noe svar, så de vet att ryktene svirrer. Ognår man da signerer “dyre” spillere på rekke og rad her så virker det merkelig att publikumsfavoritten og yndlingen Malmström skal snikes ut bakveien istedenfor å ta opp hansken og virkelig kjempe for att han skal bli.

Kom med fakta! Enten SA,Rino,Sparta eller noen andre,tørr å ta saken.
Og gjerne ang økonomien også

Vil belønne lag som bruker minst 3 femmere

På det kommende tinget vil Forbundsstyret foreslå endringer som vil belønne klubber som benytter seg av flere spillere i kamp i alderstrinnet U14 og U15. Årsaken er at forbundsstyret har sett seg lei på trenere som “topper” lagene sine for å vinne kamper. Eller som det sies i forslaget, – man ønsker å regulere eller å bremse enkelte treneres uvettige spillerpolitikk.

Dette er det nye forslaget som vil bli lagt frem ;

Forslag nr 7 Fra Forbundsstyret *
Reglement og paragraf Kampreglementet § 5-3 Spesielle bestemmelser for U14 og U15
Foreslått endring: Tillegg: Lagene i klassene U14 og U15 kan etter eget valg fra kamp til kamp i enhver kamp på forhånd velge å spille for å oppnå ett bonuspoeng. Bonuspoenget oppnås dersom laget gjennom kampen bruker tre femmere som alternerer om å spille (1-2-3-1-2-3-1- osv.). Laget gir før kampen beskjed til protokollfører om at man ønsker å gå for det ekstra poenget, og beskjeden formidles til begge lag. Dersom lagets intensjon oppfylles gis laget et ekstrapoeng i tillegg til det eller de poeng lagets har kvalifisert seg for gjennom kampens resultat.
Målvaktspoeng beholdes i U14 og U15.
Begrunnelse: Forbundsstyret har sett med forferdelse på hvordan alt for mange lag i ungdomsklassene topper lagene, med det til følge at mange spillere får liten eller ingen spilletid, som etter tid fører til at disse spillere forsvinner fra vår idrett. Mange varianter for å bremse og regulere treneres og lags uvettige spillerpolitikk har vært forsøkt, og forbundsstyret anser at det er nødvendig med nye tiltak parallelt med kontinuerlig holdningsarbeid. Nå ønsker FS å innføre en frivillig ordning der lagene kan oppnå noe ekstra ved å benytte fullt lag (i denne sammenheng definert til tre femmere).

Stavanger Oilers trener Petter Thoresen sier til Hocketown.origo.no at han skjønner at det kan være et problem at mange spillere gir seg i altfor ung alder, men er samtidig ikke glad for å høre forslaget.
- I hvert fall ikke når man er 15 år og begynner å nærme seg seniornivå.Jeg må samtidig innrømme at jeg ikke nok kjennskap til å uttale meg om hvordan enkelte trenere disponerer i disse alderstrinnene, sier Thoresen.

Thoresen ønsker selvsagt at flest mulig skal få spille, samtidig mener han at det er viktig å “skape vinnere” både blant spillere og trenere som i dette tilfellet får begrensede muligheter til å gjøre rokkeringer for å vinne kamper.
- Vi må også huske på hva dette innebærer for trenere med ambisjoner. Hvis vi skal få frem norske trenere i fremtiden må også de få trene på det. Han mener at coachingen under kampene er en viktig del av læreprosessen for unge trenere med ambisjoner.

Nå er det til syvende og sist klubbene sjøl som skal bestemme dette på det kommende tinget. Thoresen synes kanskje man skulle se på andre alternativer.
- Hvis det er så ille som det høres ut i forslaget kunne man kanskje se på en mulighet for å gjennomføre rullerings forlaget i de to første periodene og la trenerne få bestemme selv i den siste sier Thoresen.

Ellers noe nytt Petter ?
- Nei, ikke så mye å komme med nå.
Ryktene om Eidsæther fra Lillehammer ?
- En spennende spiller. Vi får vente å se.

VIF trener Espen Knutsen på sin side synes endrings forslaget er er så dumt at han trodde det var en spøk da vi konfronterte ham med innholdet.
- Dette er det dummeste jeg har hørt. Her bør klubbene å gå sammen å boikotte hele forslaget. Hadde det vært opp til meg ville jeg trua med å trekke lagene fra forbudsserien. Så dumt er det faktisk sier “Shampo”, som synes hele idretts Norge er livredde for å skape individer som blir stjerner eller enere i sin idrett. – Hva er feilen med det. Når du er 14 eller 15 år skjønner du forskjellen på det å vinne og det å tape. Det er helt naturlig at de “beste” får mer spilletid. Sånn har det alltid vært og slik bør det også være i fremtiden sier VIF treneren. Han skjønner heller ikke motivet til iniativtager Ole Jacob Libæk, som er President i NIHFog resten av forbundsstyret for dette forslaget.
Dette er et forslag som jeg tror aldri vil få gehør i majoriteten av klubbene som er på tinget sier “Shampo”.

Ellers noe nytt i VIF, Espen ?
- Nei, ikke mye nytt å melde om på spillersiden akkurat nå. Vi jobber hver eneste dag med å sette sammen et så godt lag som mulig, men det er kamp om spillerne. Spesielt de norske. Er de ute etter penger er det helt sikkert flere klubber som er mer attraktive enn VIF, men da må vi finne andre løsninger sier Knutsen.

Ønsker Patrik lykke til !

Lillehammer trener Tor Nilsen ønsker å takke Patrik Bäärnhielm for 5 fantastiske år i OL- byen. – Slik er idretten. Noen forsvinner og noen kommer Vi må bare akseptere at spillere ønsker nye utfordringer. Vi skulle gjerne sett at svensken som sent i fjor høst fikk norsk pass hadde blitt på Lillehammer, men når han nå velger Sparta, ønsker vi ham lykke til, sier Nilsen.

Tor Nilsen er full av lovord om 28- åringen som har spilt 221 kamper i LIK drakta. – En mer eller mindre komplett spiller. Spesielt i powerplay og i det offensive spillet. Litt å gå på i det defensive, men alt i alt en en meget god spiller som er treningsvillig og som er i god fysisk form.

Den opprinnelige sarpingen som er høy aktuell for den ny- opprettede sport sjefs jobben i klubben er ikke like bekymret som mange av klubbens supportere med tanke på neste sesongs lag. – Det ser ”tynt” ut akkurat nå, men det er ikke noe nytt på denne tiden av året. Ryktene om at Aleksander Rindahl er på vei bort, bare fnyser Nilsen av. Aleksander har kontrakt med oss og blir på Lillehammer. Nilsen har også et håp om å beholde årets keeper Ryan Nie. – Vi får se, ikke utenkelig at han blir sier Nilsen om keeperen som for litt siden igjennom sin agent var i kontakt med Sparta med håp om en kontrakt med Brevik klubben.

Synd å miste ”sosialministeren”
Den som kanskje ved siden av trener Tor Nilsen har mest kunnskap om Lillehammer som ishockey klubb er sports journalist Odd Skarpjordet i GD, som erkjenner at han vil savne Bäärnhielm.
– En fantastisk flott fyr som har hatt 5 gode sesonger her på Lillehammer. Spesielt denne sesongen har han stått frem som en hærfører. Ikke skjønner jeg at Roy Johansen kan gå utenom en spiller som Patrik når han skal ”finsikte” spillere inn mot det kommende VM som starter i Sverige den 4 mai.

Patrik er en typisk lagspiller med gode ferdigheter. Han vet å ”ta vare ”på lagkameratene. Spesielt de yngre spillerne her på Lillehammer har dratt godt nytte av Patrik. Skal det grilles eller samles til andre sosiale aktiviteter er Patrik den første som stiller opp. Derfor går han under navnet ”sosialministeren” her på Lillehammer, humrer ”Skarpen”. Hvis jeg kan beskrive Patrik som spiller og menneske må jeg ta frem ordene, – en samlende mann og en fantastisk person å jobbe med for meg som journalist. Han stiller alltid opp, er glad og alltid positiv. Trist at han forsvinner, men en person jeg ønsker alt godt og et stort lykke til videre i karrieren, sier svigerfaren til en av tidenes beste og mest vellykkede hockey spillere, sarpingen, Per Åge Skrøder.

Nye Sparta - 2012/2013

Vi ser konturene av et nytt lag – så spørs det hvor mange av de gamle som får fornyet tillit – noen av dem har gjort sitt etter min mening – vi trenger ikke en sesong til med halvsure, giddaløse spillere – da er det bedre å slippe til noen unge.

Konturene vi ser tilsier imidlertid ikke noe mer enn en 4-5 plass i denne sesongen heller;

Keeper : John De Caro

Backer : Marius Hagberg
Tengvert, Nilsson, Bovim, Ødegaard, Henriksen, Olimb ?, Elofsson ?

Forwards: Mike Ramsay, Michael Haga
Stene, Jonas, Selvaag, Pedersen, Roest, Weberg, Witnes, Malmstrøm,Djupvik

Spillerstallen- herunder Skaarberg

I dag kom bekreftelsen på det jeg har ventet på – både Bergstrøm og Olsson forsvinner. Etter min mening har ingen av dem svart til den eneste forventning jeg har til en god angriper – nemlig evnen til å score mål. At Olsson har andre kvaliteter er etter min mening ikke tilstrekkelig.

Når det gjelder Skaarberg har klubben skutt seg i foten når de kvitter seg med ham. Vet ikke Forsberg hva som foregår i kulissene ? Etter det jeg har skjønt har Skaarberg fått beskjed om at han er uønsket og når Forsberg sier at det er å skyte seg i foten å kvitte seg med ham så blir det jo selvmotsigende. – Sparta må satse på egne spillere !

Nyervervelsen fra Frisk/Sverige håper jeg slår til – men jeg er jo skeptisk all den tid han ikke har slått til i Sverige. Og særlig fordi Sparta har en utrolig dårlig record når det gjelder å ta vare på talentfulle spillere.

Prepare : Tønsberg - Sparta 2-0

Dersom ikke Sparta klarer å forsterke laget sitt vesentlig – herunder få en helt annen glød og intensitet inn i laget – kan vi risikere dette resultatet neste sesong. Et lag som klarte å tape for Frisk og Stjernen kan utmerket godt tape for Tønsberg.

Jeg håper Spartas ledelse ser det Blå Lyset.

Hesbråten ut ? Hvorfor blir ikke spillere bedre på Sparta ?

Hes har ikke akkurat imponert meg, men hvorfor har han ikke lykkes ?

Det er bekymringsfullt at presumptiv gode spillere ikke lykkes i Sparta. – Cato Cocossa og flere andre tidligere Spartaspillere er langt bedre på sine nåværende lag enn de var på Sparta. Hesbråten synes også ha blitt dårligere på Sparta enn han var i Storhamar. Hva skyldes det ? – Jeg tror det skyldes at det i Spartas ledelse finnes trenere/ledere som ikke er i stand til å få det beste ut av hver enkelt spiller. Kjefting og utfrysing er ikke måten å få det beste ut av spillere på.

Det er også en ide at Sjur Robert Nilsen finner seg noe annet å gjøre. Jeg tror at han fungere som en negativ faktor på mange plan og overfor flere spillere. Man må finne en trener som er samlende, som ser alle og som får alle til å dra sammen. Muligens kan Forsberg klare det – men det må Sjur Robert vekk.

Buck og Osaer ut - Hagberg inn + Skaarberg

Etter denne fiaskosesongen er det svært positivt med massive endringer av spillerstallen.

Buck har scoret vesentlig for lite og måtte skiftes ut. Phil har vært god -og har ikke hatt all verden av forsvar til å hjelpe seg – så det blir ikke lett å finne en som er like stabil. Mitt forslag er å la reservekeeperen overta den plassen – å bygge opp en solid keeper fra egen stall er gull verd.

Hagberg er neppe dårligere enn de backene som har spilt i år. Videre er det helt nødvendig at Skaarberg får fornyet tillit – vi trenger særpinger på laget.

I tillegg må Bergstrøm erstattes. Etter min mening bør også både Olimb og Bovim erstattes – de har gjort for mye surr til at de kan få fornyet tillit.

Annonse